facebook_page_plugin

Případová studie

ZADÁNÍ A POZNÁNÍ KLIENTA

Klientem“ je majitel restaurace, který nás oslovil s tím, že by rád zlepšil propagaci své restaurace s využitím internetu. Říká: „Všiml jsem si, že hodně lidí hledá v mobilu a slyšel o tom, že Google bude penalizovat stránky bez mobilní verze.“ Víc prý o propagaci neví.

Dalším zadáním byl požadavek na nízkou cenu. „Přeci jen na tom restaurace není tak dobře, aby mohla rozhazovat, a mám obavu ze zavedení nových Babišovo zákonů. Minule jsem měl stránky za 10 000 Kč a fungovaly 5 let, ale chápu, že to teď bude stát více a stejně na něj předchozí programátor nemá už čas.“ Do reklamy na internetu dává tak 50 tisíc ročně většinou do firmy.cz, Sklik a do zlatých stránek.

My jsme se před schůzkou připravili a kontrolujeme vždy:

  • stav webové prezentace
  • pověst restaurace na internetu
  • aktuální marketingové aktivity
  • obecně známost značky
  • zhruba situaci na trhu a lídry trhu

Dále osobně sledujeme stav restaurace, například:

  • polohu a styl restaurace
  • design a vybavení
  • obsluhu a kvalitu kuchyně
  • a další faktory, které srovnáváme s obrazem na internetu

Nejčastější chyby

Nejčastěji při propagaci a tvorbě webů narážíme na tyto chyby:

  • Špatně volená doména a nevhodné adresy stránek, kvůli kterým musíme při spuštění nových stránek udělat přesměrování. Například: www.cafe-coctail-music-restaurace-zariva.cz/uvodni.php To zvyšuje náklady a prodlužuje čas během kterého dostaneme výsledky.
  • Stránky nebo jejich části se nezobrazují v telefonu vůbec nebo se v telefonu špatně prohlíží. Případně využívají v telefonech nepodporovanou technologii flash, například pro zobrazení jídelního lístku.
  • Klient investuje do propagace a vůbec ji nevyhodnocuje. Viz následující.
  • Stránky nemají nastavené měření návštěvnosti nebo k němu klient nemá plný přístup, proto nemůžeme vyhodnotit, co funguje a statistiky zachovat po změně webu.
  • Na stránkách jsou neúplné informace nejen pro zákazníky, ale i pro úřady.
  • Špatná hodnocení na různých serverech a někde naopak falešná příliš pozitivní hodnocení.
  • Nekomunikuje s klienty na sociálních sítích nebo reaguje špatně.

Dále předpokládáme …

Jedná se o restauraci, která má vyřešený styl. Má slušný interiér a kuchyni s dostatečnou kapacitou. Nemá zcela zničenou pověst. Nezáleží tolik na poloze, s tím by měl internet pomoci. Vždy doporučujeme nějak se odlišit, zaměřit se na jen nějakou konkrétní kuchyni a jen na nějaké hosty! Počítáme tedy s restaurací s kvalitní kuchyní, kde se nemusíme zabývat menu a dalšími faktory.

První setkání

Snažíme se o maximální efektivitu, proto se budeme snažit maximum věcí vyřešit již při první schůzce a odcházet s tím, že můžeme pokračovat na dalších fázích projektu. Díky tomu získáte za stejnou cenu větší přínos.

Z prvního setkání odcházíme s těmito informacemi:

  • Cílem je samozřejmě naplnit restauraci, ale to nepovažujeme za cíl, to je standard. Obecně se snažíme pomoci klientům k řešením, která jim pomohou zvýšit ceny nebo jinak zvýšit zisk.
  • Webové stránky mají aktuálně návštěvnost 1000 návštěv / měsíc z toho je 600 návštěv unikátních. To je na krajské město slabá hodnota. Pokud budu předpokládat, že každého 20. návštěvníka stránek přeměním na návštěvníka restaurace, znamená to jen 50 „hostů“ z internetu, což je cca 1,7 na den. Ze statistik je také vidět, že velká část návštěv je na denní menu, kde je ziskovost výrazně nižší.
  • Z placených zdrojů je jen minimum návštěv a náklady zcela neodpovídají přínosu.
  • Restaurace má během obědů dost návštěv, ale chtěli by zvýšit ceny.
  • Restauraci navštěvují hodně páry ve středním věku. Nechodí rodiny s dětmi.
  • Průměrná útrata během oběda je X Kč, jindy Y Kč.
  • Restaurace má problém s použitelnými fotografiemi.
  • Máme k dispozici logo ve vektorové podobě.
  • A mnoho dalších informací.

Silné stránky

  • poloha
  • a další ...

Slabé stránky

  • schody do restaurace
  • lepší káva a dezerty
  • trendy zdravého jídla

Příležitosti a hrozby

Necháváme na vás, ať si rozmyslíte. Zde je neuvádíme.

 

Z výše uvedeného platí, že příprava webové prezentace nebo jakéhokoliv marketingu se velmi kryje s plánováním strategie restaurace a aby dobře fungovala propagace, musí být dobře zvládnutá vize a celkově řízení rozvoje restaurace. Ideální je, když restaurace má připravený jasný plán rozvoje a inovací, i když se bude měnit.

Například chce rozšířit nebo zúžit menu, přidat nějaké speciality. Organizovat tematické dny a podobně. Na těchto plánech lze spíše stavět další úspěšnou propagaci.

Důležité je také uvědomit si, že tento plán a vaše aktivita výrazně sníží náklady na vše ostatní!

Poznání klientů

Z analýzy klíčových slov můžeme již při první schůzce naznačit jaká je poptávka. Z připojené analýzy je vidět:

  • Důležitá je značka. Jsou hodně hledané hlavně názvy konkrétních restaurací.
  • Potenciální zákazníci hledají kvalitu, přesný styl kuchyně a přesněji lokalitu.

Z konzultace se dozvídáme, že restaurace hodně vyhovuje párům ve středním věku, ale rádi by oslovili mladší návštěvníky. 

Klienti mají hodně zájem o akce, což je důvod proč se mají do restaurace vracet. Tedy individualizované menu pro sezónu a ideálně něco nového každý měsíc nebo i týden. Tyto informace musíme nějak levně dostat ke klientům. Dnes nám internet nabízí hlavně tyto možnosti:

  • Zadání názvu restaurace do vyhledávače. Podle statistik poměrně časté, ale funguje to jen pokud jste známí. Navíc ve výsledcích hledání může číhat konkurence. Na začátku s tímto není možné tolik počítat. Využívá hodně starší generace, mladší takto hledá v telefonu.
  • Sledování Facebook stránky. Využijí hlavně mladší generace, a i když počet uživatelů roste, postupně se snižuje dosah příspěvků.
  • Zasílání nabídek e-mailem. Ideální pro všechny, ale někdy je těžké získat kontakt nebo dostat se ze složky „hromadné“.
  • Zasílání nabídek přes SMS. Velmi zajímavý nástroj, ale k číslům je ještě těžší se dostat.
  • Přidání stránky do záložek. Využívají hodně starší generace, těžko můžete ovlivnit nebo sledovat.
  • Remarketing. Doporučujeme využívat.

První závěry pro restaurace

Obecná hledání typu „restaurace + město“ je vůči brandovým („název restaurace + něco“) hledání zanedbatelné. Je vidět, že může hodně pomoci doporučení nebo větší kampaň spojená s větší změnou v restauraci. Proto samotné zaměření se na optimalizaci po vyhledávače nebude možné a bude potřeba použít další kanály pro propagaci. Proto doporučíme alespoň na začátku investovat do reklamy mimo internet.

MOŽNOSTI PROPAGACE NA INTERNETU

Webové stránky

Mohou tvořit základ propagace a dlouhodobě doporučujeme stavět propagaci založenou na vlastním webu. Objevují se doporučení založit propagaci jen na Facebooku, ale pozor na to, že to je médium, u kterého nemáte vše pod kontrolou a nevíte, jak se bude vyvíjet za několik let. Dobře navržené stránky je možné pružně upravovat a přizpůsobovat požadavkům trhu. Základem je dobrá doména, ostatní můžete vždy změnit. Je klidně možné začít s levnějšími webovými stránkami založenými na šabloně. 

Sociální sítě

Dnes se ukazuje v oblasti restauratérství jako jeden z nejzajímavějších kanálů. Známe několik případů restaurací, které si vystačí čistě s Facebookem a nic jiného nepotřebují.  Ale jak píšeme výše, pozor na rizika. Je velkou otázkou, kterou posuzujeme pro každou restauraci zvlášť, jestli má smysl zaměřovat se na více sociálních sítí nebo jen na Facebook. 

Klasické PPC kampaně

AdWords, Sklik, Facebook PPC kampaně vám mohou na začátku pomoci přivést návštěvníky a můžete tak levně „přetáhnout“ klienty jiným restauracím. 

Remarketing

Když už někdo navštíví vaše stránky, můžete jej později dodatečně oslovit s novinkami nebo akcemi. Určitě doporučujeme. Více o remarketingu. 

E-mailing

Pokud si s tím dáte práci a získáte e-mailové adresy od spokojených klientů, bohatě se vám to vrátí, protože se jedná o jeden z nejlevnějších způsobů oslovení klientů. Adresy můžete získat například pomocí anonymních hodnotících formulářů, které osobně předáte návštěvníkům restaurace. 

Oslovte bloggery nebo známější osobnosti

Doporučujeme oslovit bloggery nebo osoby, které mají hodně sledujících fanoušků na Twitteru nebo Facebooku. Někteří z nich o vás napíší i bezplatně nebo za cenu útraty při návštěvě. 

Specializované katalogy a servery

Můžete využít bezplatnou nebo placenou propagaci na serverech typu pilsnerpubs.cz zomato.com. 

Google Business a Firmy.cz jsou standard

Zápis restaurace do Google Business nebo na Firmy.cz a s tím na Mapy.cz považujeme za standard.

Originální nápad

Zkuste se na internetových stránkách ještě více odlišit a realizovat nějaký originální nápad, například sestavte si pizzu nebo celé menu na míru.

 

PŘIPRAVUJEME WEBOVÉ STRÁNKY PRO RESTAURACI

Analýza konkurence

Vzhledem k jednoduchosti doporučujeme podívat se hlavně na konkurenci, kterou chcete překonat. Na úroveň jejich prezentace, počet odkazů, ohlasy na sociálních sítích, které budete chtít překonat.

Návrh struktury

Doporučujeme stránky rozdělit na více cílových stránek. Kromě základních: úvodní, kontaktní, fotogalerie a jídelní lístek se zaměřit i na stránky propagující další možnosti jako je salonek, nebo akce jako rauty, večírky, svatby. Tyto prostory nebo služby zákazníci často hledají, a pokud o nich nenapíšete, těžko se o nich dozví.

Příprava obsahu

Dejte dohromady výhody, popis služeb a všech možností restaurace. Naplánujte, jak budete restauraci rozvíjet a jaký obsah bude přibývat. Promyslete, jaké budete mít fotografie a jednotlivé akce.

Rozložení jednotlivých stránek

Počítejte s tím, že část návštěvníků neuvidí vaši úvodní stránku, je také třeba myslet na to, že časem budou navštěvovat jen stránku s denním menu nebo uvidí jen kontakt. Navrhněte proto jednotlivé stránky tak, aby plnily cíle a při tom aby nebyly přeplácené nebo nerušily tím, co na dané stránce zrovna není potřeba.

Snažte se vcítit do potřeb vašich klientů. Co chtějí vidět na úvodu? Fotografii, denní menu? Akční nabídku … navrhněte obsah a nebojte se změn v budoucnu.

Dobrý návrh jedné stránky může velmi změnit fungování celé firmy. Podívejte se na návrh úspěšné stránky v našem příkladu.

Funkční prototyp

Nápady nechte vytvořit do funkčního prototypu. Ten „otestujte“ z pohledu různých uživatelů. Tedy jestli skutečně plní navržené cíle a obsah je srozumitelný. Vzhledem k rozpočtům asi nebude prostor na to tvořit funkční prototypy, ale zkušení návrháři z našeho týmu tyto scénáře promyslí tak, aby web fungoval. Výstupem bude návrh rozložení – wireframe.

Grafický návrh

Až teď se soustřeďte na grafiku. Pokud máte nižší rozpočet, budete se muset spokojit s barevným přizpůsobením šablony. Při vyšším rozpočtu si můžete nechat vytvořit vzhled na míru a sjednotit jej se stylem menu a dalšími prvky restaurace.

Výroba webu

Výroba u nás neznamená jen programování, ale i nasazení na redakční systém, který vám umožní snadno aktualizovat informace. Potom zaškolení, nastavení měření, případně přesměrování adres a další služby. Nepodceňujte žádný z bodů, úspora na výrobě se vám může zle nevyplatit.

Příklad: Restaurace zadala výrobu webu na základě nižší ceny. Dodavatel vyrobil web, ale neprovedl přesměrování odkazů. Restaurace měla dobré ohlasy z diskusí, ale návštěvníci se odsud proklikli na nefunkční stránky. Kvůli tomu ztratili část potenciální klientely.

Vyhodnocování a vylepšování

Po spuštění propagace kontrolujte, odkud chodí návštěvníci, jak se na stránkách chovají a jestli plní stanovené cíle. Vyhodnocujte investice do reklamy a nebojte se změn a vylepšování.

Standardem by měla být i kontrola nefunkčních stránek z odkazů, ale počítejte s tím, že toto něco stojí a proto ne každé studio tuto kontrolu provádí

ZÁVĚR

Propagace restaurace by podobně jako u dalších malých firem měla být záležitostí majitelů nebo provozovatelů. Ideální je najít si zkušené marketéry, kteří dodají kvalitní stránky, nastaví měření a naučí vás alespoň základy, které potřebujete pro práci. Díky tomu následně výrazně snížíte náklady a budete moci provoz rozvíjet jen s občasnými konzultacemi nebo školeními. Neřešte propagaci jako celek, ale berte ji jako investici rozdělenou na měsíce po dobu jednoho až dvou let. Větší, správně investovaný rozpočet se většinou vrátí rychleji a sníží další budoucí náklady. 

Jste majitelé restaurace a zajímá vás, co vám může optimalizace pro vyhledávače přinést, jak dlouho trvá nebo jestli potřebujete pomoc odborníka?